خط تولید مجموعه ای از دستگاه ها و ماشین آلات برای تولید محصولات است که تحت یک نام تجاری واحد توسط همان شرکت به بازار عرضه می شوند . شرکت ها چندین خط تولید را تحت نام های تجاری مختلف خود می فروشند که اغلب بر اساس قیمت، کیفیت، کشور یا جمعیت هدف متفاوت است. از سود آور ترین خط تولید ایران تا سراسر جهان تقریبا ساختار و رویه ای مشابه دارند.
خط تولید در واقع یک خط منحصر به فرد از محصولات مشابه است که در یک شرکت فروخته می شود. ترکیب محصول ترکیبی از تمام خطوط محصول فروخته شده توسط کسب و کار است . برخی از شرکت ها ممکن است چندین خط تولید داشته باشند که به ترکیب محصول بزرگ کمک می کند.
در اصطلاح بازاریابی، خط تولید به ارائه چندین محصول مرتبط برای فروش انفرادی اشاره دارد. بر خلاف بستهبندی محصول، که در آن چندین محصول در یک گروه ترکیب میشوند، که سپس به عنوان یک واحد برای فروش ارائه میشود، پوشش محصول شامل ارائه محصولات برای فروش جداگانه است. ویکیپدیا
فعالیتهای خط تولید آن دسته از فعالیتهایی هستند که از کل خط محصول پشتیبانی میکنند، اما نه لزوماً از هر واحد جداگانه. نمونههایی از فعالیتهای خط تولید عبارتند از تغییرات مهندسی ایجاد شده در خط مونتاژ، تغییرات طراحی محصول، و هزینههای انبارداری و ذخیرهسازی برای هر خط تولید.
قیمت گذاری خط تولید شامل جداسازی کالاها و خدمات به دسته های هزینه به منظور ایجاد سطوح مختلف کیفیت درک شده در ذهن مصرف کنندگان است . همچنین ممکن است قیمت خط تولید را بشنوید که به آن خط قیمت گفته می شود، اما آنها به همان رویه اشاره می کنند. هر خط دارای انواع دستگاه های تولید در زمینه خط تولید خانگی است که هر کدام از آن دستگاه یک ایستگاه هستند. و فعالیت خود را دارند.
بر فرض مثال خط تولید چیپس را در نظر بگیرید از خانگی تا صنعتی یک رویه مشابه دارند تقریبا!